31 aug/ Har det slagit slint för det svenska folket?

Nu har det slagit slint, svensken shoppar och äventyrar den låga räntan. Diagram källa: (SCB/HUI publicerad av Nyhetsbyrån Direkt) Nu har det slagit slint, svensken shoppar och äventyrar den låga räntan. Diagram källa: (SCB/HUI publicerad av Nyhetsbyrån Direkt)

Skrivet av: Per Stolt, tasajten.se

KPI befinner sig på historiskt låga nivåer. Inflationen befinner sig allt jämt under vattenytan och det råder för tillfället deflation.

Svenska Riksbanken har ideligen tvingats till stimulanser och åtgärder, i form av sänkt reporänta och stödköp av obligationer. Allt i syfte att försöka få igång den illmariga inflationen, som varken vill lyda eller lyfta.

Orsaken till detta är som tidigare nämnt, att all disponibel inkomst som svensken förfogar över, går till:
1) finansiellt sparande (nådde vi inte ett nytt all-time-high i slutet på april?)
2) mobiltelefoner/surfplattor/datorer/IT/Surf/Abonnemang (vem har inte 2-3 abonnemang i familjen idag?)
3) utlandsresor (hello Spain! Hello Thailand and Hello Italy!)


 

Ingen av dessa punkter leder som bekant till högre inflation (dvs KPI). Utgångspunkten som vi deklarerat här på tasajten är att så länge vi alla hjälps åt, genom att sola på stranden och surfa på mobilen och kolla aktiekurserna, så kommer inte KPI att stiga. Och vi kan då finansiera detta leverne med stigande bopriser och aktiekurser, tack vare den låga räntan som är ett resultat av avsaknaden av inflation.

Så fort vi börjar sätta sprätt på pengarna i "butikerna", så stiger priserna och Riksbanken börjar då höja räntan.
Det är väl klart att vi inte behöver nya gardiner eller nya tallrikar till stugan. Skit i dem. Hellre prisstagnation och låga räntor och hejbabiriba med mobilsurf på stranden. Eller?

Förra veckan släppte HUI och SCB de senaste siffrorna över svenskens konsumtion den senaste månaden.
I diagrammet ovan kan vi se att "sällanköpsvaror" och "detaljhandeln" skenar iväg. Nu har det väl ändå slagit slint för svensken? Dessa siffror hotar att få inflationen att stiga, och om så blir fallet, väntar högre bokostnader, och lägre bopriser och fallande aktiekurser. De som gick in och handlade, hur tänkte de nu?
Förhoppningsvis avser ökningen av "sällanköpsvaror" (nya mobiltelefoner och surfplattor), eller har svensken börjat tvätta mer kanske?

Telefoner och surfplattor faller kraftigt i pris varje år, och bidrar därför inte till ett förhöjt KPI. Men! det gör däremot stigande detaljhandel ! Begrunda! Låt oss hoppas att det var REA och utförsäljning på Clas Ohlson hela månaden. Typ: "Hela rubbet ska bort - butiken upphör" (en sån där hemgjord skylt som suttit på skylfönstret på mindre nogräknade butiker, de senaste fem åren).

Vår rekommendation kvarstår:
Håll dig borta från Clas Ohlson, Åhléns och IKEA. Ta en promenad på lördagen i stället. Livet går inte ut på att konsumera!

-Livet går ut på att mobilsurfa och kolla aktiekurser från strandkanten! Eller...?

Etiketter: tasajtenstokigheter

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln