5 juni/ H&M faller - börjar aktien blir billig?

HM utlöste teknisk säljsignal då 300 kr-nivån fallerade i slutet på april. HM utlöste teknisk säljsignal då 300 kr-nivån fallerade i slutet på april.

Per Stolt, daytrader / tasajten.se

Vi har under den senaste tiden fått stå på sidan och sett på när stockholmsbörsens flaggskepp Hennes & Mauritz fått tagit emot stryk, dag efter dag. 

Att vi sluppit följa med nedåt kan vi i vanlig ordning tacka den tekniska analysen för, som tidigt varnade oss för att köparna inte längre fanns på plats då 300 kr-nivån föll. Alla tasajtens abonnenter kunde måndagen den 2 maj läsa följande tekniska analys:

VÅR BEDÖMNING DEN 2 MAJ 2016
H&M befinner sig i någon typ av nedgångsfas. Den tekniska analysen pekar på en nedgång till 260-
280 kr på sikt.

Sammanfattningsvis: H&M faller vidare ned mot 260-280 kr.


 

H&M värderas just nu till en mutlipel om 17,7 vilket är historiskt lågt. H&M värderas just nu till en mutlipel om 17,7 vilket är historiskt lågt.

Nu har aktiekursen fallit ända ned till 250 kr-nivån och den fråga vi alla ställer oss nu är förstås, börjar aktien bli billig eller är den egentligen dyr?

Låt oss undersöka saken tillsammans. Eftersom jag inte är någon specialist på fundamental analys, så försöker jag hålla mig till en enkel ansats; till vilken vinstmultipel har marknaden värderat H&M under de 5 senaste åren? Det vill säga börsvärdet i förhållande till årets vinst.

Rent konkret - uträkning av vinstmultipeln (till dagens aktiekurs):
Börsvärdet (369.842 mkr)/ Årets vinst (20.898 mkr) = 17.7 (vinstmultipel)

I tabellen till ovan till höger kan vi se att marknaden värderat H&M till en multipel som spänner mellan 17,4 och 28,6 de senaste 5 åren. Då multipeln just nu befinner sig på 17,7 så kan man (om man vill) tolka saken som att bolaget historiskt sett är "relativt lågt" värderat just nu!

H&M visar fallande försäljningstilväxt och detta kräver en lägre multipelvärdering, just nu befinner sig denna på 17,7. H&M visar fallande försäljningstilväxt och detta kräver en lägre multipelvärdering, just nu befinner sig denna på 17,7.

Men att värderingen på H&M är "låg" bygger på antagande om att bolaget fortsätter att växa. Om företaget inte växer kan den relativt höga multipelvärderingen (de senaste 5 åren) om 17,4-28,6 inte längre försvaras, och kanske skall då aktien mer rimligt värderas till en multipel om 12-16 (något som i sin tur skulle medföra en aktiekurs om 170-230 kr).

Inte undra på att marknaden är nervös! 


 

Vad händer med aktien om maj månads försäljningstillväxt hamnar mellan 4-8 %? Vad händer med aktien om maj månads försäljningstillväxt hamnar mellan 4-8 %?

I finansbloggen den 21 maj kunde vi se en sammanställning av månadstillväxten för HM (se dock enklast stapeldiagrammet ovan till höger). Här framgår att tillväxten är tydligt avtagande, och nästkommande månadsförsäljning över maj månad som redovisas den 15 juni, kommer självklart bli enormt intressant!

Försäljningstillväxten har nästan halverats från +19 % maj 2014 till +10 % under maj 2015, och det är tydligt att aktiemarknaden, som så många gånger förr, redan har gått händelserna i förväg och handlat ned aktien i en första förberedelse för en eventuell besvikelse. Sedan all-time-high har aktien fallit hela -31,3 % vilket kan jämföras med OMX-index som endast fallit -21,8 %. Man skulle kunna säga att marknaden anser att "negativa utsikter" gäller så länge motsatsen inte bevisats.


Som tur är slipper alla vi som använder teknisk analys som beslutsunderlag fundera mer på detta. Om aktien utlöser en köpsignal så köper vi, sedan får försäljningstillväxten se ut hur den vill !

För dig som inte vill missa nästa saftiga köpsignal i H&M, kan jag rekommendera tasajtens tekniska analysbrev, med bland annat analys på Ericsson & H&M en gång i veckan (varje måndag) samt 3 daytrading-rapporter på OMX varje dag:
-Jag vill först läsa mer om tasajtens tydliga och träffsäkra marknadsbrev!
-Jag vill köpa ett abonnemang på en gång!

Etiketter: hm

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln