3 urusla affärsstrategier i rad från H&M, så långt ned skall aktien!

HM dagschart: På väg ned mot mid-range 150 kr (diagram källa: Infront) HM dagschart: På väg ned mot mid-range 150 kr (diagram källa: Infront)

Per Stolt, daytrader / www.tasajten.se


Kalles Kafé och H&M
Självklart hoppas vi alla att det skall gå bra för Kalles Kafé men för tillfället så har man kläckt allt för många urusla affärsstrategier i rad.

Den senaste idén ryktas vara ett hemligt projekt där man tänker "sälja märkeskläder till reapris".

Detta är förstås en riktigt usel idé. Inte nog med att man konkurrerar med sig själv och sin egen kollektion, man hjälper konkurrenterna att få intäkter.

Genom att sälja andras produkter signalerar man att man inte längre tror på sin egen konfektion samtidigt som H&M:s varumärke blir allt mer utsuddad, och driver man detta koncept tillräckligt långt - och gör om hela bolaget till shopping-mall med Café, då har man inget värde på varunamnet längre - och då skall en hel del Goodwill raderas från börsvärdet.

Att sälja andras produkter till reapris är egentligen samma som om Coca Cola skulle sälja Pepsi för 5 kr burken. Hade H&M:s nya urusla affärsidé om att sälja andras märken till reapris varit ett vinnande koncept, då hade vi funnit H&M:s kläder till halva priset inne på Zaras hemsida.

Man skulle även kunna tänka sig att H&M låter (kända?) designers "gästa" med en kollektion, men problemet är bara finna stora namn som vill designa ett annat märke (H&M) under en längre tid. Troligtvis finner man antingen designers som inte är tillräckligt kända, eller så får man bara dem att göra tillfälliga gästspel och då tappar man både kontinuiteten och volymerna.


Låt oss sammanfatta H&M urusla idéer den senaste tiden?
1) Café 
Varför slänga ut vinterjackorna för att sälja kaffe?

2) Starta ett nytt varumärke varje år - under flera år
Att bygga ett varumärke kostar enorma summor. Hade detta varit enkelt hade alla företag byggt multipla varumärken i stället för att plöja ned enorma marknadsföringskostnader för att bygga sitt egna varumärke.

3) Sälja andras märken till reapris
Detta konkurrerar med den egna kollektionen och försvagar det egna varumärket.


Att efter så många års fokus, plötsligt kläcka tre helt nya idéer tyder på att rörelsen går riktigt dåligt. Att man dessutom lade ned de månatliga försäljningsrapporterna var också en röd flagga (om det går bra vill man visa det, går det dåligt så...)


The Omen
Fundamentalt
H&M är på väg ned mot tasajtens målkurs, sedan en tid tillbaka, på 157,50 kr, som motsvarar en vinstmultipelvärdering om cirka 10x. Det är vad företaget borde vara värt (men vad vet jag, marknaden får bestämma).

Tekniskt
Rent tekniskt finner aktien dock inget stöd förrän nere vid 120 kr. Sannolikheten att H&M testar mid-range 150 kr är 55-67 %.



Boktipset - För dig som vill lära dig mer om teknisk analys:
Ny bok: "...Daytrading med teknisk analys som beslutsunderlag..."
-Beställ boken här!
-Läs först mer om denna bok och se innehållsförteckning!

 

DELA - Berätta gärna för dina vänner om denna finansblogg  - med ett enda knapptryck! DELA - Berätta gärna för dina vänner om denna finansblogg  - med ett enda knapptryck!

DELA - Berätta gärna för dina vänner om denna finansblogg 
- med ett enda knapptryck!

Jag är mycket tacksam om du vill dela denna finansblogg med dina vänner på facebook, LinkedIn och på mail. Använd gärna de små ikonerna högst upp (precis ovanför kursdiagrammen) för att "dela" denna sida med ett enda knapptryck!


Vill du har ett mail nästa gång en ny finansblogg publiceras?
-Registrera din e-post adress här!




 

Etiketter: hm

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln